گروه نویسندگان حاشیه
Contact me
My Profile
Blog Author(s) گروه نویسندگان حاشیه
Previous Months Home Archive امرداد ٩٢ خرداد ٩٢ اردیبهشت ٩٢ فروردین ٩٢ اسفند ٩۱ More ...
      حاشیه... ("حاشیه" یک هفته نامه فرهنگی٬اجتماعی و البته سیاسی است.)
چرا کلاه‌قرمزی دیده شد و «آب پریا» نه؟ by: گروه نویسندگان حاشیه

مطلب منتخب از شماره دوم هفته نامه حاشیه

«کلاه‌قرمزی» برنامه‌ای است که در حال شکل‌دادن به یک سنت است، حتی اگر به تکرار افتاده باشد؛ باید همین‌طوری سر یک موقع بیاید و برود؛ تشکیل سنت، ازجمله و به‌خصوص نیازمند تکرار و تکرار است. پیشنهادهایی شاید آن را سال آینده بهتر از امسال کند اما قطع یک سنت نمایشی، چه توجیهی دارد؟ آن هم وقتی طرفدار دارد، می‌خنداند، آگهی جذب می‌کند و اقتصاد دارد. بی‌شک اگر گروه سازنده و چهره‌های اصلی آن به این فکر باشند و البته مطمئن از این‌که سال آینده هم برنامه دارند، یک‌سال برای تولید سریالی سیزده تا پانزده قسمتی، زمانی خوبی است. اما اصلا نمی‌فهمم چرا برخی می‌گویند این برنامه باید قطع شود؟ مثلا چون براساس همه فنون و قواعد دراماتیک نیست؟ خب می‌توان بهبودش داد ولی چرا با بی‌ا‌عتنایی به اقتصاد مخاطب و مهم‌تر از آن، بی‌اعتنایی به تشکیل یک سنت و نهاد نمایشی، قطع‌اش کنیم؟ اتفاقا کاش کلاه‌قرمزی سال دیگر قوی‌تر از امسال و حتی شده در حد همین امسال به تلویزیون بیاید ولی قطع نشود. خواندن تاریخ تولید و تداوم سریال‌های کلاسیک مثلا در بی‌بی‌سی یا رسانه‌های دولتی و نیمه‌دولتی دیگر و حتی خصوصی جهان، و درک این نکته که چگونه با تکرار و اصرار، به یک هویت بدل شدند، بد نیست.

مهمترین کار کلاه‌قرمزی همین‌است‌که ملت را می‌خنداند؛ کم چیزی نیست که در تلویزیون ما بی‌آن‌که به گروه‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بیرون از نظرگاه مدیران سازمان توهین کنی، ملت را بخندانی. قبول دارم کلاه‌قرمزی با شتاب تولید می‌شود اما بی‌فکر تولید نمی‌شود قرار نیست همه‌چیز در تولید با پرنسیب‌های فنی-هنری نخبه‌گرایانه تطابق داشته باشد؛ بخشی وسیعی از برنامه‌های رسانه هایی با پخش وسیع(broad cast) باید عامه‌پسندانه باشد و دقیقا مطابق میل عمومی مخاطب، ورنه اقتصاد رسانه ول‌معطل می‌شود. همه‌چیز در تولید نمایشی در رسانه عمومی نباید و نمی‌تواند براساس فهرستی از تعاریف و دسته‌بندی‌های ازپیش‌تعیین‌شده پیش برود؛ مثلا چه ایراد دارد که یک‌سری عروسک که روزگاری کارکرد سرگرم‌کننده‌شان برای نسلی خاص از کودکان تعریف شده بوده، در قراردادی نانوشته اما اصطلاحا عرفی، هم‌پای همان نسل پیش بروند و روی حساسیت‌های طنز همان نسل سرمایه‌گذاری کنند و به برنامه بزرگسالان بدل شوند؟ ما باید باور کنیم که مردم عام، مخاطبان broad castها، تلویزیون نمی‌بینند که فلسفه بفهمند یا ارشاد شوند یا اصلا چیزی یاد بگیرند، بلکه پای آن می‌نشینند که سرگرم شوند؛ همین و بس. حالا این، هنر تولیدکنندگان است که با شگردی حرفه‌ای پیام‌های ایدئولوژیک(در معنای عام کلمه) و فرهنگی مدنظرشان را در لا‌به‌لای تولیدش بگنجاند بی‌آن‌که به اقتصاد مخاطب آسیب رساند یا در رقابت جذابیت ببازد. بدین‌اعتبار اگر کلاه‌قرمزی بازهم دیده می‌شود و کار فاخر مرضیه برومند، «آب پریا» دیده نشد، نه از توطئه‌ای نشان دارد نه از فهم پایین مخاطبان و نه خصوصا، از خوب یا بد بودن یکی از این دو اثر حکایت می‌کند، بلکه منتج است از قاعده حاکم بر تولید در رسانه‌های عام. مثلا اگر کلاه‌قرمزی به تبلیغات نیازی ندارد و بی‌هیچ‌اراده‌ای تبلیغ می‌شود اما برنامه تازه‌رسیده و خاصی همچون کار مرضیه برومند به تبلیغ نیاز دارد و باید روی آن مانور شود و مزیت‌های‌اش به رخ کشیده شود، یا کارگردان و هر چهره شاخص کار، باید پیش از شروع کار مصاحبه، و ایده اصلی کار را ترویج کند و به‌زبان ساده جا بیندازد.

 

 

 

 

  Comments ()
Recent Posts سایت هفته نامه حاشیه مصاحبه جدی با مردی که شوخی دارد رونمایی از مجری مناظره کاندیدا های ریاست جمهوری توسط حاشیه+تکمیلی گفتگوی هفته نامه حاشیه با رضا صادقی داستان مجسمه‌هایی که بیشتر از مجسمه بودند! شماره نهم حاشیه منتشر شد نامه علی مطهری به رهبر انقلاب در مورد ردصلاحیت هاشمی رفسنجانی ما فال مشایی را گرفته ایم پیغام شورای نگهبان به هاشمی رفسنجانی:انصراف بده جواب و راه حل جداول و معماهای صفحه سرگرمی شماره ششم حاشیه
My Tags حاشیه (۳٢) انتخابات (۱۱) شماره اول (٧) شماره دوم (٦) شماره سوم (٦) شماره هشتم (۳) شماره ششم (۳) شماره هفتم (۳) شماره نهم (٢) شماره پنجم (٢) جاده خاکی (٢) مشایی (٢) نظرسنجی (٢) هنرمندان (۱) مناظره (۱) یارانه (۱) طنز (۱) زلزله (۱) هاشمی (۱) سرگرمی (۱) بوشهر (۱) فال (۱) متادون (۱) سگ (۱) لاریجانی (۱) شورای شهر (۱) آی تی (۱) مجسمه (۱) کره شمالی (۱) رضا صادقی (۱) کهریزک (۱) رسوایی (۱) مسعود ده‌نمکی (۱) علی مطهری (۱) قدیری ابیانه (۱) منصور ضابطیان (۱) کلاه قرمزی (۱) مسعود فراستی (۱) فواد صادقی (۱) مارگارت تاچر (۱) شماره یازدهم (۱) محمدغرضی (۱) عسل بدیعی (۱) آلماتی (۱) جمشید بسم‌الله (۱) کیم جونگ اون (۱) آب پریا (۱) زاپاس المشایی (۱) جم‌تی‌وی (۱) افسردگی هنرمندان (۱) خندوهناکی (۱) این دماغِ جذاب (۱) نوار 8 میلیونی (۱) سخنرانی طولانی (۱) بهروز وثوقی راد (۱)
My Friends   باشگاه مدیران و متخصصان My Pardis